Efterlyst II

Jag tänkte fortsätta skriva om efterlyst, eftersom efterlyst tar upp det ämne min blogg är inriktad på.
Var inne på efterlyst hemsida (efterlyst.tv3.se) och läste om att efterlyst i samarbete med expressen ska dela ut ett civilkuragepris. Priset är på 100.000 kr och priset ska delas ut till en person som visat sig vara modig.
Som jag nämt innan i min blogg så tycker jag att svenska folket är ett otroligt fegt folk, bland de fegaste i världen skulle jag vilja säga.
Jag tror att det är bland annat därför efterlyst och expressen tar upp detta, de vill göra svenska folket mer modiga. Och visa för oss att det kan löna sig att man regerar.
Jag tycker självklart att det är bra att man uppmärksammar folk på att reagera och ingripa oftare, men jag menar inte att man ska hoppa in och försöka rädda någon under en skottlossning t.ex. Då rikserar man sitt eget liv, och det ska man inte behöva göra. Utan man ska ingripa när man själv vet att man är säker och att man inte rikskerar sin egen säkerhet.
Men jag tycker även att det inte ska behöva finnas ett sådant här pris, utan folk ska sjäva förstå att det är en självklarhet att ingripa/reagera.
Så tycker jag iallafall, men jag tror säkerligen att det finns många åsikter kring detta.

Ha de bra / Sara


Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Det är nog tyvärr att Svenska är fega, visar för lite civilkurage. därför är det vikitigt att dikustera de frågor som du gör.

2008-10-21 @ 09:12:06
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0