Efterlyst

I veckan började programmet efterlyst, de flesta vet nog vad efterlyst är och vad det handlar om. Jag tycker själv att detta programmet är intressant och det är verkligen bra att det finns. Om de här programmet löser ett brott, så jag tycker jag det är värt att det finns, men nu vet jag att det löser flera brott.
I onsdags (då det första programmet visades) togs det upp flera övergrepp mot unga tjejer. En kvinna som hade stigit av tunnelbanan en tidig morgon i Stockholm, och sedan blivit förföljd av en man, lyckligtvis lyckades denna kvinna slå sig fri. Det visades sig att mannen som gjort detta övergrep fastnat på tunnelbanans övervaknings kamera. Ett liknade fall (fast grövre) handlade om en kvinna som tog tunnelbanan när en man kom fram till henne och försökte bla kyssa henne, och var allmänt störande. Kvinnan kände stort obehag och bytade plats i tunnelbanan flera gånger, men mannen var ständigt efter henne. Något som gör mig väldigt upprörd var att det satt folk i tunnelbanan som inte reagerade det minsta. Hur kan man bara låta detta ske utan att försöka hindra det på något sätt?
När kvinnan gick av tunnelbanan var mannen fortfarande efter henne, hon låste in sig på en toalett i 20 minuter, men när hon kom ut stod mannen utanför. Han tryckte in henne på toaletten, och försökte våldta henne. Denna man blev också fångad på en övervakningskamera och kommer troligen att åka fast, om han inte redan har gjort det. Men det tråkiga med det här är att det hände, när det inte behövde hända, folk på tunnelbanan kunde ingripit. Jag tycker det är hemskt att det är såhär, och jag tror det är främst i Sverige som det går till på det här sättet, av någon anledning är vi för fega för att att ingripa.

Om ni vill kika in på deras hemsida,
http://www.efterlyst.tv3.se/


Kommentarer
Postat av: Frida

Svenskar är helt enkelt för fega för att ingripa, det har jag alltid tyckt. Men har aldrig förstått varför.. Om man jämför folk i många andra länder med svenskar, så är svenskar oftast mer tillbakadragna, medan människor utomlands är mer sociala och öppna mot varandra. Men det handlar väl om olika kulturer. Men att ingripa när man ser något misstänksamt är något jag tycker att vi alla borde göra något åt!

2008-09-19 @ 13:47:46
URL: http://fridaarlemyr.blogg.se/
Postat av: Emy

Jag tycker också att svenskar idag är för fega för att ingripa, pga att de är rädda om sitt eget skinn. Och så ska det väl inte behöva vara? Jag tror också det kan bero mycket på att Sveriges befolkning blir mer och mer "egna". Man håller sig till sig själv. Vilket inte heller är en bra utveckling. Som sagt, om någon ingripit på tunnelbanan så hade denna kvinnan med största sannolikhet inte behövt vara rädd osv. Svenska folket - skärp er!

2008-09-21 @ 15:33:09
URL: http://emyforsen.devote.se
Postat av: Stefanhum

Håller helt med dig att det skrämmande när människor inte vågar säga till, när oförätter sker mitt framför ögonen på dem.

2008-09-23 @ 09:16:20
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0