Ungdomsvåldet

Jag tror att många unga killar i dagens samhälle inte tål "att tryckas ner", ingen får snacka skit om dem eller deras kompisar. De måste ha repekt av alla. Jag säger inte att alla killar är såhär, men en större del. Om en konflikt uppstår på en klubb, och alkhol är inblandat är det lätt att det "smäller till". Detta är verkligen inget ovanligt och det kan jag säga av egen erfarenhet, man ser ofta bråk uppstå bland killar. Men det är inte alltid det leder till slagsmål, förhoppningsvis hinner vakter ingripa innan det utbryter.
Detta oprovocerade våldet sker troligen främst då dessa killar är påverkade av alkohol. Det vågar helt enkelt mer då. Om det istället gäller ett rån, eller kanske en planerad misshandel så behöver alkholen inte alltid förekomma.

Jag tror, eller ja, jag vet att många känner rädsla när de går hem sent på natten, eller när det är mörkt ute. Man är rädd för att bli överfallen. Även om man är två, eller flera som går hem tillsammans så "borde"  man faktiskt vara rädd. Jag vet att det låter hemskt att säga så, men det är faktiskt sant. Man tänker ofta "men om vi går flera stycken så kan ju inget hända", men detta stämmer tyvärr inte. Överfallarna kan även dem vara flera stycken.

Film och dataspel kan även de spela en viss roll inom våldet, men jag tror alkholen är den främsta orsaken. Killar kollar på olika serier som innehåller våld, och lär sig på så sätt att slås. Det samma gäller dataspel. Dataspelen och film/serier med våld är så pass vanligt idag, och blir på sätt en del av ungdomars vardag. Därför känns inte våld som något avvikande eller främmande för dem, och därför tycker de kanske även att det är okej att föra ut detta våld i det riktiga samhället.

Det är svårt att svara på vad vi ska göra för att stoppa detta våld. Ungdomar måste lära sig skilja på verklighet och fantasi, vad gäller dataspel och fil/serier. Det som visas i dessa spel och på tv är inte okej att utföra i verkliga livet.
De måste även lära sig att hitta sin gräns vad gäller alkohol, att inte dricka för mycket, eftersom det lätt kan leda till aggressivitet hos många killar.
De måste även försöka hålla sig utanför konfilkter som lätt kan leda till slagsmål, de måste helt enkelt försöka svälja sin ilska.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0