Mewe- generationen

De flesta av dagens ungdomar vill vara annorlunda. Det är inte många som lockas av det vanliga svensson livet. Att skaffa sig en utbildning direkt efter gymnasiet för att sedan börja jobba på något halvt taskigt jobb är inget som dagens ungdomar är intresserade av. Istället vill man upptäcka världen (men för vilka pengar, föräldrarnas kanske?), och försöka komma på vad man vill bli, kanske studera utomlands, (eller försöka slå igenom som artist?), efter att ha jobbat ett par år det kanske dags att försöka slå sig till ro, och kanske flytta tillbaka till tryggheten i tråk- Sverige.
Det är många ungdomar som lever som mewe- generationen, och det är många som vill leva som dem. Men absolut inte alla. Flera personer i min omgivning (en majoritet) vill faktiskt plugga i Sverige och fortsätta att leva sitt liv här.

Visst kan man tycka att dagens ungdomar är lata som inte arbetar, men hur lätt är det egentligen när det inte finns några jobb? Det är inte alls lätt att skaffa ett jobb, näst intill omöjligt, och kan man skylla detta på oss ungdomar? Är det vårt fel att det inte finns några jobb? Det är verkligen inte vårt fel. Och om det fanns jobb så hade vi självklart jobbat, för vem är inte i behov av pengar?
Det är inte lätt att veta exakt vad man vill bli efter man gått ut gymnasiet. Men pressen är hög, vilket gör det ännu svårare. Hur ska man kunna välja rätt, och veta vad som passar? Och om man väljer fel då? Ja, då blir det en massa onödiga studielåns kostnader. Studielåns kostnader som är svåra att betala av om man inte har något jobb.

Jag tror att  många av dagens ungdomar tror att allt kommer att lösa sig, eftersom vi lever i ett så pass tryggt samhälle. Och det kanske låter navit när jag säger att jag också tror att jag tror detsamma, för det är jag övertygad om att det kommer, någongång iallafall...


Kommentarer
Postat av: Stefan

Det är klart det kommer lösa sig för de flesta. Men det kan bli en tuff resa för en del. Men det kommer säkert gå bra för dig!

2009-02-10 @ 10:44:38
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0