Obama - president år 2009 - ?

År 2008 var ett år fullt av händelser, både negativa och positiva. Det är därför svårt att välja att bara välja ut en händelse. Men jag valde att ta upp presidentvalet i USA, som vi alla vet, Obama vann. Jag valde inte denna händelsen för att jag tycker att den är den viktigaste, utan för att den påverkar hela världen, och inte bara USA.
Jag läste om andra händelser under 2008, men tyckte inte de hade en stor betydelse för hela världen, utan bara för ett, eller ett antal länder.

Eftersom vi läst så pass mycket om Obama på den senaste tiden, så tycker jag att det är tjatigt att ta upp fakta om honom ännu en gång. Så därför tänkte jag istället ta upp de mål som Obama vill uppnå som president.

  • Vill skicka hem amerikanska trupper från Irak inom 16 månader
  • USA ska få en ledande roll i frågan om klimatförändringar
  • Abort ska vara lagligt
  • Äktenskap mellan homosexuella är upp till varje stat att besluta om
  • Utsläpp ska minskas med 20 procent
  • Guantánamo ska stängas
  • Obama är emot frihandlen, eftersom det bidrar till arbetslöshet i USA
  • Han vill införa obligatorisk medicinsk serivce
  • Obama är för dödstraff vid mycket grova brott

Kommentarer
Postat av: Stefan

Bra sammanfattning som skulle kunna utecklas med mer tankar.

2009-01-16 @ 10:29:24
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0